۱/۱۷/۱۳۸۹

معرفی کتابخانۀ عامه هرات

نویسنده: جاوید ضرغام



کتابخانه های عامه به مفهوم امروزی آنها بیش از چهار دهه است که در افغانستان به وجود آمده اند. شاید بتوان مدارس دینی و مساجد را که بیشتر کتب آنها وقف عام بود، را نیز نوعی کتابخانۀ عامه و نیمه عامه در تاریخ افغانستان محسوب کرد. به هر حال تأسیس کتابخانه های عامه در افغانستان به صورت رسمی در سال 1345 بر می گردد.
کتابخانۀ عامه هرات یکی از سابقه دارترین کتابخانه های عامه کشور به شمار می رود، این مرکز اطلاع رسانی در سال 1310 هـ ش تأسیس شد و در سال 1345 هـ ش با ایجاد ریاست کتابخانه های عامه ی افغانستان به نام کتابخانه ی عامه هرات نام گذاری گردید.

یکی از سالن های مطالعه کتابخانۀ عامه هرات


گفته می شود که در سال 1345 در کتابخانه عامه به تعداد 2000 جلد کتب موجود بوده و به مرور زمان کتب این کتابخانه افزایش یافته که متأسفانه در زمان حکومت طالبان تعداد زیادی از کتب بنام غیر مجاز از کتابخانه کشیده شده و به سمت نامعلومی انتقال داده شد. و بعداز حکومت طالبان به تعداد 8000 جلد کتب در کتابخانه موجود بود، پیش از افتتاح تعمیر جدید کتابخانه در سال 1382 هیأتی از جانب مقام ولایت به کشور ایران رفته و 9000 جلد کتب خریداری نموده اند.
همچنان از سال 1383 بدینسو به تعداد 10000 جلد کتب به زبانهای دری، پشتو، انگلیسی، ایتالوی و جاپانی از ادارات دولتی و موسسات خارجی دریافت نموده ایم، حدود ده هزار جلد کتب به سال 1386 در بندر اسلام قلعه از جانب هیأت بازرسی کتب ریاست اطلاعات و فرهنگ ضبط و بعد از بررسی، کتب مجاز به کتابخانه عامه انتقال پیدا کرده است. و اکنون این کتابخانه بزرگترین، بهترین و مدرنترین کتابخانه در سطح افغانستان است و بیش از 40 هزار جلد کتاب در بخش های مختلف موجود می باشد. تعمیر جدید کتابخانۀ عامه هرات در سال 1383 با مساحت 1200 متر مربع در دو طبقه ساخته شده است.
تعداد پرسونل این کتابخانه هشت تن بوده که در بخش های مختلف این مرکز علمی مصروف فعالیت می باشند. سیستم کار این کتابخانه به روش LC بوده و تاکنون بیش از 10 هزار جلد کتب به این روش ثبت گردیده است. این کتابخانه شامل بخش های زیر است:
1) بخش توزیع
2) بخش امانت( فعلاً غیر فعال است)
3) بخش افغانستان شناسی
4) بخش مرجع
5) بخش نشریات
6) بخش جذب و افزایش منابع
7) بخش اهدأ کتاب
8) بخش نشریات
9) بخش اینترنت
10) بخش فنی

این کتابخانه علاوه بر خدمات کتاب در بخش اطلاع رسانی به همکاری دفتر معلومات عامه بانک جهانی خدمات اینترنت و چاپ موضوعات تحقیق شده بصورت رایگان را به مراجعین خویش ارائه می دهد.
روزانه از خدمات این مرکز علمی اطلاع رسانی در حدود 1000 تن از اقشار مختلف جامعه استفاده می نمایند که بیشترین مراجعین این کتابخانه را دانشجویان دانشگاه می باشند و 35 درصد مراجعین را دختران تشکیل می دهند.
ساعت کاری این مرکز علمی تحقیقاتی همه روزه به استثنای روزهای رخصتی از ساعت 8 صبح الی 5:30 عصر بدون وقفه می باشد.
اگر چه یک کتابخانه در شهر مانند هرات که گراف مطالعه در آن نسبت به دیگر ولایات کشور بالا است، بسیار کم است و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان تقاضامندم همان طوریکه فرهنگ مدرسه سازی در کشور رو به گسترش است، ساخت و بازگشایی کتابخانه ها نیز باید محور توجه قرار گرفته، و توجه به افزایش کتابخانه ها در سطح شهر و ولسوالی ها داشته باشند؛ تا اینکه در آینده یک جامعه کاملاً اطلاعاتی داشته باشیم.

۱ نظر:

  1. در باره آثار خطی کتابخانه معلومات میخواهم که فعلا در چه حال است وعددش چند است تشکر

    پاسخحذف